سبک ها و مکاتب هنری

کد خبر 11132 - 1392 11 | تاریخ: 1039 روز پیش-1392/11/15 | ساعت: 20:58

61878_728320870511832_2123898513_n

 اخوت پیشا رافائل | Pre - Raphaelite Brotherhood
این نام را جمعی از هنرمندان جوان انگلیسی در سال 1848 برای گروه خود برگزیدند . آنان در نگرانی از آنچه که به عنوان وضعیت رو به احتضار نقاشی انگلیسی ، از آن یاد می کردند و نیز در امید به دستیابی مجدد به صمیمیت و سادگی هنر اولیه ی ایتالیا ( یعنی پیش از دوره ی رافائل ، که آن را سرچشمه ی ظهور هنر فرهنگستانی برمی شمردند ) وجه اشتراک داشتند . هسته ی این گروه متشکل از سه دانشجوی فرهنگستان سلطنتی ـ جان اورت میلی ، ویلیام هولمن هونت و دانته گابریل روزتی ـ بودند ( روزتی پسر یکی از انقلابیون کهنه کار بود و نفوذ ناپذیری محفل اخوت را به وی نسبت می دهند ) اینان علیه هنر آکادمیک عصر ملکه ویکتوریا برخاستند و با تکیه به آموزه ه ی راسکین مبنی بر " وفاداری به طبیعت " و در آرزوی بازگشت به خلوص هنر قبل از رافائل و آرمان های پیش از رنسانس نظرات خود را شکل دادند . غالبا در نقاشی های خود رنگ ها و خط های واضح و موضوعات ساده و بی آلایش به کار می بردند.. چهار عضو برجسته ی دیگراین گروه ـ جیمز کالینسون ، توماس وولنر مجسمه ساز ، روزتی و اف جی استپان منتقدین هنری ـ بودند . اگرچه ـ فورد مادوکس ـ نیز پیوند تنگاتنگی با این گروه داشت ولی هرگز در انجمن اخوت آنها عضو نشد . این جنبش از همان آغاز خصیصه ی ادبی قوی ای داشت . اعضای گروه بسیار متاثر از شور غنایی اشعار ـ جان کیتس و آلفرد لرد تنیسون ـ بودند و نشریه ای را تحت عنوان ـ Germ ـ انتشار دادند . روزتی ، هم به عنوان شاعر و هم نقاش ، شخصیتی متمایز بود . برادران آیینی وی ، اهداف انجمن اخوت را به شرح زیر مشخص کردند :
1) داشتن ایده های نبوغ آمیز برای بیان
2) مطالعه ی دقیق طبیعت
3) همدلی با آنچه در هنر پیشین صریح ، جدی و قلبی است و حذف آنچه که قراردادی ، خودساخته و تقلیدی است
4) و ضروری تر از همه خلق تصاویر و مجسمه های کاملاً خوب .
حروف اول نام گروه ( PRB ) برای نخستین بار در تابلوی روزتی به نام ـ نوجوانی مریم مقدس ـ که در سال 1849 به نمایش درآمد ، به کار گرفته شد وسپس دیگر اعضای گروه نیز آن را در تابلوهای خود به کار بردند . وقتی در سال 1850 معنی این حروف آشکار شد ، گروه مورد انتقاد شدید و دشنام قرار گرفت . ـ چارلز دیکنز ـ در گاهنامه ی خود (حرف های خانگی ) ، راهبر حمله شد و تابلوی ـ مسیح در خانه ی پدری ـ اثر ـ میلی ـ را پست ، نفرت انگیز ، مشمئز کننده و زننده خطاب کرد . وی از کنار نهادن رافائل ( که هنوز بسیاری از منتقدین بی هیچ پرسشی ، وی را بزرگترین نقاشی که تا کنون زیسته می پنداشتند ) بسیار برافروخته بود و ادعای فرارفتن از رافائل را به عنوان بازگشتی ضد پیشرفت به سمت بدوی گرایی و زشتی پنداشت . با این حال ، پیشا رافائلی ها تحت حمایت ـ راسکین ـ قرار گرفتند و اشخاص بی شماری را از جمله ـ دورن و هاگ ـ را به سمت خود جلب کردند .با این وجود ، در سال 1853 گروه عملاً از هم پاشید . پیشروان اصلی جنبش جدای از روح شورش گر و جوان آنها ، گرچه نوعی تمایل اظهارنشده به ارزش های قرون وسطا داشت ، وجه اشتراک کمتری به عنوان هنرمند داشتند و هر یک راه جداگانه ای را پیش گرفتند . از بین اعضای اولیه ی گروه فقط ـ هانت ـ به اصول PRB وفادار ماند ، ـ میلی ـ سبک آزادتری را به خدمت گرفت و به معروف ترین و موفق ترین نقاش عصر خود بدل شد . با این حال در کمال شگفتی ، این ـ روزتی ـ بود که ، گرچه کمترین گرایش را به ایده های PRB داشت ( او هرگز جزئیات موشکافانه را در آثارش به خدمت نگرفت ) اما نام گروه را تداوم بخشید . با این حال آثار بعدی وی ، که عمدتاً از تصاویر ملال آور ـ زنان میرا ـ ساخته شده بود ، اساساً متفاوت از تصاویر پیشا رافائلی اثر بود ، این نام بر آثار او و تنی چند از پیروانش همچون ـ موریس و برن جونز ـ باقی ماند . از این رو در تصور عامه ، اصطلاح پیشا رافائلی ، تصاویر رومانس قرون وسطایی را مجسم می کند و نکته ی کنایه آمیز ، آن که جنبشی که به عنوان شورشی علیه تصنع و احساسات گرایی آغاز شد ، خود به نوعی واقع گریزی تشخص می یافت . موج دوم پیشا رافائلی قرون وسطا گرایی جعلی ، در دهه ی 1860 آغاز شد و مدتی طولانی دوام یافت ؛ نقاشی چون ـ یان میلوش استرودویک ـ ) 1937-1849 ( ، همچنان به خلق آثاری بدین سبک تا سده ی بیستم ادامه داد .

 


منبع : گردآوری از گروه فرهنگ و هنر 3 نشانه

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 20 + 5 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر