مصائبی از دوربین رافعی برای فراموشی فریبا

کد خبر 11158 - 1392 11 | تاریخ: 1037 روز پیش-1392/11/16 | ساعت: 09:29

109299

عباس رافعی در «فصل فراموشی فریبا» نگاهی نقدانه ندارد او راوی برشی از زندگی زنی است که برای داشتن یک زندگی تمام تلاش خود را انجام می دهد اما حتی نزدیکترین اطرافیانش نتوانسته اند به او اعتماد کنند.مصائب این گذشته هنوز دست از سر او بر نداشته است.

سینماپرس- «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی فیلمی اجتماعی درباره زنان است و در خلاصه داستان آن آمده است فیلم روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش سایه بر روی زندگی عاشقانه اش انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند. ساره بیات، امین زندگانی، شهین تسلیمی، هومن کیایی، مرجان سپهری، ماجین موسوی، عباس شجاع، فریبا آهنگ، ژیلا آل رشاد در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

در «فصل فراموشی فریبا» ساره بیات در نقش فریبا، دختری با گذشته بد است که بعد از ازدواجش با مرتضی با بازی امین زندگانی، مصائب این گذشته هنوز دست از سر او بر نداشته و شوهرش با نگاهی بدبینانه به زندگی با او ادامه می دهد و این نوع نگاه همراه با سوء زن تا جایی ادامه دارد که هنگام خروج از خانه درب خانه را روی او قفل می کند. روایت رافعی از مصائبی است که فریبا در زندگی با آن روبرو است و سایه سیاه و تلخ گذشته اش همواره او را به بن بست می رساند.

عباس رافعی در «فصل فراموشی فریبا» نگاهی نقادانه ندارد او راوی برشی از زندگی زنی است که برای داشتن یک زندگی تمام تلاش خود را انجام می دهد اما حتی نزدیکترین اطرافیانش نتوانسته اند به او اعتماد کنند. داستان رافعی از جایی شروع می شود که مرتضی شوهر فریبا بر اثر تصادف در بیمارستان بستری می شود و فریبا در تلاش است که کار کردن روی یک وانت، پول و هزینه بیمارستان را پرداخت کند و در این میان دچار دردسر های روزمره در جامعه می شود و کارگردان نگاه سودجویانه و بی اعتمادی به زن را در جامعه مورد هدف قرار داده است.

در فیلم رافعی که قرار است فیلمی رئال و اجتماعی باشد، فیلمبرداری به صورت دوربین روی دست انجام می شود و معمولا در بیشتر نما ها ما با یک نورپردازی تاریک روبرو هستیم.حتی در نما های خارجی هم کارگردان تصاویرش را به صورت کم نور گرفته است. تدوین فیلم «فصل فراموشی فریبا» ریتم کندی دارد اما با کم کردن بسیاری از سکانس های بی مورد می توان فیلمی با ریتم بهتر مشاهده کرد.

رافعی توانسته است با میزانس های خوب و تقریبا فراموش شده در سینمای امروز فیلم خوش ساختاری بسازد و شاید بیشترین نقدی که می توانیم به «فصل فراموشی فریبا» داشته باشیم اشکالاتی در فیلمنامه این فیلم است. در داستان خطی عباس رافعی پیرنگی نداریم و او به صورت مستقیم راوی مصائب یک زن است که گذشته اش مانع خوشبختی اوست. البته در فیلمنامه قسمت هایی وجود دارد که باورش برای ما کمی سخت است و باید گفت روابط علت و معلولی آن برای مخاطب کافی به نظر نمی رسد. مثلا در جایی که فریبا برای حمل بار به کشتار گاه می رود و آن درگیری بی مورد اتفاق می افتد و رفتار مرتضی به عنوان کسی که فریبا را از زندگی گذشته اش نجات داده است و به او اعتماد کرده است و حال این جای سوال وجود دارد. مرتضی که باعث بیرون آمدن فریبا از شرایط به مراتب بدتری بوده است حالا چرا به فریبا شک می کند؟

در «فصل فراموشی فریبا» شاهد یک موسیقی منوفونیک هستیم که نتوانسته است ارتباط شخصیت فریبا با مخاطب را حفظ کند و در خدمت درام فیلم رافعی است. همچنین باید اشاره ای داشته باشیم به بازی بسیار خوب ساره بیات که بغض فرو خورده همراه با شرمش در سراسر فیلم همراه اوست.

در پایان «فصل فراموشی فریبا» عباس رافعی فریبا را در مسیری پشت به دوربین به آینده ای نامعلوم روانه می دارد و ما به آینده فریبا همچنان فکر خواهیم کرد.

 


منبع : cinemapress

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 20 + 5 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر