«تمشک» سالور غافلگیری تقدیر

کد خبر 11258 - 1392 11 | تاریخ: 1036 روز پیش-1392/11/17 | ساعت: 12:06

سامان سالور در جدید ترین فیلمش با یک روایت غیر خطی تمصمیم دارد مخاطب را غافلگیر کند و در یک درام تراژیک با پایانی بر محور امیدواری ،فصل جدیدی را جلو رضوان باز می کند. در روایت متقاطع «تمشک»، سالور داستان آدم هایی را بیان می کند که زندگی آنها بر اساس اتفاقات و غافلگیری ها در هم گره خورده است

«تمشک» ششمین ساخته سامان سالور در مقام کارگردان است. از میان پنج فیلم قبلی او تنها «سیزده 59» اکران عمومی شده است. نيکی کريمی، مهدی پاکدل، مهران احمدی، سميرا حسن پور، شعله مرادی، سيد علي موسويان، در این فیلم به ایفای نقش می پردازند و گروه فیلمسازی تمام تلاش خود را انجام داده بود تا قبل از اکران فیلم، داستان فیلم لو نرود و در خلاصه داستان فیلم آمده است: حمید و هما زوج ناباروری هستند که تصمیم گرفته اند از راه اجاره رحم بچه دار شوند این دو در راه پیگیری و انتخاب شخص مورد اطمینان برای این منظور به زن جوانی به نام رضوان برمی خورند که با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است اتفاقی که برای این زوج پس از آشنایی با رضوان می افتد سبب تا آنها به شناخت تازه ای از خود و پیرامونشان برسند.

نیکی کریمی در نقش هما توان نگه داری بچه در رحم خود را ندارد. او و همسرش حمید با بازی مهدی پاکدل به دنبال یک رحم جایگزین می گردند که با رضوان آشنا می شوند. رضوان که به تازگی همسرش را از دست داده داوطلب رحم جایگزین می شود، اما در یک تصادف ناگهانی هما می میرد و همسرش که از شرایط روحی خوبی برخوردار نیست از رضوان می خواهد تا بچه را سقط کند. برادر شوهر رضوان که سابقه بستری شدن در بیمارستان روانی را دارد به دلیل مشکوک بودن به روابط رضوان حمید، حمید را می کشد و در پایان رضوان تصمیم می گیرد جنین را نگه دارد.

سامان سالور در جدیدترین فیلمش با یک روایت غیر خطی تمصمیم دارد مخاطب را غافلگیر کند و در یک درام تراژیک با پایانی بر محور امیدواری، فصل جدیدی را جلو رضوان باز می کند. در روایت متقاطع «تمشک»، سالور داستان آدم هایی را بیان می کند که زندگی آنها بر اساس اتفاقات و غافلگیری ها در هم گره خورده است و به نوعی می توان گفت این تقدیر است که زندگی آدم ها را به پیش می برد و تقدیر باوری اساس داستان پردازی سالور است.

سالور در هیچکدام از فیلم هایش تا به این حد لحن داستان گویی را نداشته است و «تمشک» را داستان محور ترین فیلم سالور می توان دانست. داستان آن راجع به آدم هایی است که انتخاب می کنند و در این انتخابشان با اشتباه مواجه می شوند. سالور برای ساختن و فیلمبرداری «تمشک» به شمال کشور رفت و در لوکیشن های متفاوتی قصد دارد داستانش را تعریف کند. این لوکیشن جدید باعث می شود ما پیشینه ای برای این شخصیت ها و پس زمینه برای آنها قائل نباشیم، سالور برای مطرح کردن این داستان در فضای جدید حتی از یک بازیگر جدید در نقش اول استفاده می کند تا هیچ پیشینه ای از کارکتر ها نداشته باشیم و اینگونه می خواهد مخاطبش را غافلگیر کند.

قاب های سینمایی و زیبای سالور در طبیعت زیبای شمال کشور به داستان «تمشک» تشخص می بخشد و تنوع پلان و تعدد لوکیشن از نقاط قوت فیلم است. بازی بازیگران فیلم به خصوص بازی سميرا حسن پور در نقش رضوان چشمگیر است .در تدوین فیلم نیز هایده صفی یاری موفق شده بود تا حدودی ریتم فیلم را مناسب با ساختار فیلم هماهنگ کند هرچند به نظر ریتم در جاهای کمی کند می شود. چون سالور قصد غافلگیر کردن مخاطب را دارد سعی کرده است در یک روایت متقاطع و پازل گونه سعی می کند تا با این ساختار سر راست بودن داستان را به مخاطره بیاندازد، اما این تکنیک از هماهنگی فیلم می کاهد.


منبع : cinemapress

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 17 + 6 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر