شهرتی که خیال فیلمسازی را تخت راحت می کند

کد خبر 11489 - 1392 11 | تاریخ: 1205 روز پیش-1392/11/20 | ساعت: 22:20

100324

"رد کارپت" بیش از آنکه یک اثردر ساختار و قد قامت یک فیلم سینمایی باشد یک سفرنامه ذوق زده شده از آدمی است که به دنبال زرق و برق  فرانسه و جشنواره کن است و عطاران در سمت نویسنده و کارگردان تنها به بداهه گویی های بی منطق و لوده گی فیلم را پیش می برد و مشخص است که دوربین را برای شکار صحنه های فریب دهنده  از یک فستیوال خارجی آماده کرده است.

دیالوگ های سطحی و حتی غیر کمیک ، استفاده  و تاکید بر فضای دستشویی که در فیلم "خوابم میاد "  هم به کرار استفاده کرد حاکی از آن است که عطاران سهل و الوصول به دنبال خنداندن مردم است و با شهرت و محبوبیتی که در میان مخاطبانش دارد  دیگر خود و اثرش را "بیمه شده " می اندیشد و سعی و تلاشی برای ارائه و تدوین متن منجسم و ساختارمند در حوزه سینمای کمدی نمی کند و تنها بر موقعیت های زبانی و اکت های بدنی اصرار می ورزد .

عطاران با رد کارپت دنیای زیبای شیفتگان سینما یا همان "سیاهی لشگر ها " و هنروران را  که برای خویش دنیای خودساخته رویایی متصورند را همچون آواری بر سرشان خراب کرد تا با این بهانه از مخاطبش خنده بستاند . ورود به جشنواره کن برای یک بازیگر به اصطلاح تئاتری که با نمایش و معرفی موقعیت زندگی اش در ایران واقعا می تواند یک آرزو و رویا باشد همین جا بحث شکل گیری قصه آغاز را مختل می کند که چرا چنین کاراکتری بدون پشتوانه و سرمایه و حتی هدف منطقی به راحتی وارد کن می شود  آیا به همین دلیل  که وی به نوعی درگیر سینمابود و آن را دوست داشت رخت سفر پرهزینه ای را برای خود هموار کرد.

 این تمهیدات داستانی عطاران این تفکر را سامان می دهد کسی که می تواند در چنین جریانی قرار بگیرد می توانست در کشور خود لااقل به بازیگری درجه دوم مبدل شود.

فیلمساز با اعلام اینکه قبلا سفری به کن نداشته نشان می دهد که وی با در اختیار داشتن  طرحی ساده از سفریک ادم خل به کن، در ادامه می تواند با وارد شدن به محیط جذاب و زرق و برق دار و دنیای اشرافی گری مدلها فی البداهه جملات و کنش ها وا کنش هایی را سرهم بندی کند تا فیلمی هجو‌وار به مخاطب ارائه کند . او در این راه حتی شیفته و مدهوش جذابیت های عکس وار ماجرا می شود و قاب هایی را که برای مخاطبی که کن و حاشیه انرا ندیده است به ارمغان اورده حتی صحنه هایی که شاید بعید باشد با تیغ سانسور مواجه نشود .

 رد کارپت  عطاران نشان می دهد که برخی از انسانها با موقعیت هایی که در مقام پول ، شهرت ، موقعیت های منصبی به دست می اورند  و مورد پذیرش نسبی جمع و توده ها قرار می گیرند دیگر برای ادامه حیات کاری و حقوقی خود چندان تلاشی نمی کنند و با تلاش اغازین ،خویش  رادر اینده مورد عافیت قرار می دهد همان تصوری که  با افتتاح یک رستوران مدیرش برای جذب مشتری  بهترین و با کیفیت ترین  غذا ها را به مشتریان ارائه می کند و با جلب مخاطب هم از کیفیت غذا می کاهد و هم دیگر رضایت ان برایش مهم نیست .

کاش عطاران برای مخاطبش  که او را دوست دارد اهمیت بیشتری قائل شود  چه بسا مخاطبانش او را نیمه راه رها کنند . او با این اثر نشان داد که مدیوم او همان سریالهای اوست.


منبع : cinemapress

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 7 + 6 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر