علویان: صدای «چ» به استاندارد جهانی نزدیك است

کد خبر 11634 - 1392 11 | تاریخ: 1027 روز پیش-1392/11/22 | ساعت: 14:29

علیرضا علویان؛ كاندیدای سيمرغ بهترين صدا برای فيلم «چ» گفت: جشنواره فیلم فجر را هیچ وقت قابل پیش بینی نمی بینم، اما در فیلم های خوب زیادی كار كرده بودم و خوشحالم كه كارگردان ها و خودم از صداهای فیلم ها راضی بودیم اما صداگذاری «چ» نسبت به بقیه فیلم ها تفاوت داشت چراكه سخت تر بود و خیلی جای طراحی صدا داشت، در برخورد با دوستانی كه «چ» را دیدند صدای كار را دوست داشتند.

علیرضا علویان در هر دوره از جشنواره خیلی پركار ظاهر می شود و امسال هم با پنچ فیلم چ،امروز،طبقه حساس،مردن به وقت شهریور و ارسال آگهی تسلیت به روزنامه در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا كرد، البته علویان یك بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد اما صداگذاری خوب فیلم «چ» باعث شد تا بار دیگر در این بخش كاندیدا شود و یكی از شانس های مهم دریافت سیمرغ به شمار رود.

علویان در پاسخ به اینكه آیا انتظار نامزدی را داشته است به سينماپرس گفت: جشنواره فیلم فجر را هیچ وقت قابل پیش بینی نمی بینم،اما در فیلم های خوب زیادی كار كرده بودم و خوشحالم كه كارگردان ها و خودم از صداهای فیلم ها راضی بودیم اما صداگذاری «چ» نسبت به بقیه فیلم ها تفاوت داشت چراكه سخت تر بود و خیلی جای طراحی صدا داشت، در برخورد با دوستانی كه «چ» را دیدند صدای كار را دوست داشتند.

وی ادامه داد: سعی كردیم كه صدای این فیلم به استانداردهای جهانی نزدیك باشد و چون در سینمای دفاع مقدس فیلم زیاد ساخته شده و همه مردم ما به صدای سلاح های فیلم آشنا هستند و به نسبت كار ما در صحنه های تیراندازی سخت بود از این جهت كه به دنبال آن بودیم كه صدای آنها به اصلش نزدیك باشد در حالی كه علاوه بر داشتن جنس به استانداردها هم نزدیك باشد.

علویان با اشاره به صداگذاری صحنه سقوط هلی‌كوپتر در فیلم «چ» گفت: متر این صدا را در فیلم های سطح جهانی دیدم و تلاش شد كه به واقعیت نزدیك باشد و به نظرم این اتفاق افتاد اما نكته ای كه دوست دارم بگم این است كه من و هم‌صنف هایمان كه در عرصه صدا برای سینمای ایران فعالیت می كنیم به عنوان یك ایرانی به این اعتقاد رسیدیم كه اگر فیلمی جای كار داشته باشد می توانیم اثر را در صدا هم به استانداردهای جهانی نزدیك كنیم و حتی از آنها هم بهتر شود، با صدا بلند می گویم كه ما می توانیم، در صورتی كه شاید مقداری به لحاظ تجهیزات كم داشته باشیم اما از نظر نوع خلاقیت و فن صدا چیزی كم نداریم و به جرات می گویم كه بیشتر هم داریم.

 وی درباره تاثیر زمان بر كیفیت صدای فیلم گفت: بستگی به نوع فیلم دارد برای مثال با یك گروه شش نفره برای «چ» شش ماه شبانه روز كار می كردیم كه نتیجه اش را دیدیم، همیشه با ابراهیم حاتمی كیا در حال تعامل بودیم و این همكاری به ریتم صدا كمك كرد.

علویان درباره شیوه معرفی امسال كاندیدای صدابرداری و صدگذاری در كنار هم گفت: به نظرم خیلی اتفاق درستی است چون وقتی صدای یك فیلم درست است به دلیل خوب بودن صدابردار و صداگذار است در هر صورت باند صوتی یك فیلم تركیبی از صدابردار و صداگذار است.


منبع : cinemapress

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 17 + 10 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر