«درک فیلم»؛ ورود به فرم و محتوا در سینما

کد خبر 13180 - 1392 12 | تاریخ: 1015 روز پیش-1392/12/07 | ساعت: 20:18

کتاب «درک فیلم» نوشته «آلن کیسبی یر» از مهمترین متون سینمایی ،با ترجمه بهمن طاهری با نگاهی جزئی نگر سعی می‌کند هم در فرم و هم در محتوای آثار سینمایی ورود کند و نظریه‌هایی را مطرح کند.

 سینماپرس/ کتاب «درک فیلم» نوشته «آلن کیسبی یر»  از مهمترین متون سینمایی ،با ترجمه بهمن طاهری تا به حال دو مرتبه از سوی مترجم مورد تجدید نظر قرار گرفته است و ناشر سه بار اقدام به تجدید چاپ این کتاب کرده است. «درک فیلم»  را باید یکی از پایه ای ترین کتاب های شناخت مفاهیم سینما، و یکی از ضروری ترین کتاب هایی که هر پژوهشگر سینما و علاقمند به حوزه ارزیابی و درک فیلم باید مطالعه کند دانست.این کتاب با نگاهی جزئی نگر سعی می کند هم در فرم و هم در محتوای آثار سینمایی ورود کند و نظریه هایی را مطرح کند.

«درک فیلم» هم به صورت و فرم و هم به مضامین و تئوری های اساسی و تاثیر گذار در جریان تاریخ سینما اشاره می کند . این کتاب همچون یک روند تاریخی به جریان سینما نگاه می کند و ابتدا که با کشف یک زبان بیانی و سپس تصویر سازی در جهان را پیش می کشد و در پی نظرات نظریه پردازانی چون آرنهایم ،بازن و آیزنشاین دیدگاه چگونه خوانش و نگاه کردن به فیلم را برای خوانندگانش تشریح می کند. در کتاب «درک فیلم»  مثال هایی از نماها، صحنه ها، و فصل های مختلف فیلم های مختلف تاریخ سینما، آورده می شود تا خواننده با یادآوری آنها بتواند مطالب را به صورت بهتری درک کند.

«درک فیلم» حاوی سه بخش است. بخش اول: فیلم همچون وسیله بیانی (شامل چهار فصل). بخش دوم: قدرت های تصویرگری سینما (شامل سه فصل) ، و بخش سوم: تشریح نقد فیلم (شامل سه فصل می باشد). درک فیلم کیسبی یر، ده مبحث اساسی شناخت عناصر تصویری، صدا،  تماشاگر، وصلت واقعیت و هنر شامل نظریات شکل گرا و واقع گرا،دنیای مخلوق فیلم ، عدم قطعیت در سینما، سبک های سینمایی مانند اکسپرسیونیسم، تفسیر انتقادی، ارزشیابی فیلمها را به اجمال در خود جمع کرده است.

در فصل اول از بخش اول که «عنصرهای تصویری» نام دارد، نویسنده به کارکرد زیبایی شناسانه عناصری مثل فیلم خام، عدسی ها، تدوین، جلوه‌های اپتیکی و... می پردازد. و در فصل دوم صدا و موسیقی را مورد اشاره قرار می دهد.در این فصل عناصر سینمایی که در یک فیلم مانند سخت افزار عمل می کنند را مورد توجه قرار می دهد.

بخشِ دوم کتاب به معرفی سه تئوری مهم سینمایی می پردازد: تئوری تدوین آیزنشتین، تئوری برداشت بلند آندره بازن، و تئوری واگرایی رودولف آرنهایم. فیلم به مثابه نوعی تفکر و نوعی نگاه مطرح می شود و در پی چگونگی نگاه به فیلم و ساختمان بصری اثر چگونه می توان جهانبینی فیلم را مورد بحث قرار داد. این بخش از مهمترین بخش های کتاب است.

بخش سوم کتاب هم شامل فصل های سودمندی است که از جمله آنها می توان به «سبک های سینمایی» اشاره داشت.

بهمن طاهری مترجم «درک فیلم» کتاب «نشانه ها و معنا در سینما» از پیتر ولن را نیز ترجمه کرده است.


منبع : cinemapress

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 16 + 4 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر