معرفی فیلم‌های نامزد اسکار ۲۰۱۴ : جاذبه

کد خبر 13231 - 1392 12 | تاریخ: 1015 روز پیش-1392/12/08 | ساعت: 21:22

نام فیلم
جاذبه/گرانش (GRAVITY)
عوامل اصلی و سابقه آن‌ها در اسکار
کارگردان: آلفونسو کوارون (کارگردان مطرح مکزیکی که پیش از این سه بار نامزد اسکار شده بود، با ساخت جاذبه توانست تعداد نامزدی‌های اسکارش را دو برابر کند. او امسال در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین نامزد اسکار است و جدی‌ترین گزینه کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی به نظر می‌رسد)
تهیه‌کنندگان: آلفونسو کوارون
دیوید هی‌من (از تهیه‌کنندگان مجموعه آثار هری پاتر که امسال برای اولین بار نامزد اسکار شده است)
فیلمنامه‌نویسان: آلفونسو کوارون
جوناس کوارون (با نوشتن فیلمنامه این فیلم نامزد جوایز بفتا شد)
بازیگران: ساندرا بولاک (بازیگر اوج گرفته سال‌های اخیر با بازی در جاذبه، برای دومین بار نامزد جایزه اسکار شده است. اما به نظر می‌رسد شانس چندانی برای دریافت دومین جایزه اسکارش ندارد)
جرج کلونی (نقشش در این فیلم کم‌رنگ‌تر از آن بود که نامزد جوایز اصلی بازیگری شود. آمار درخشان او، 8 نامزدی اسکار در رشته‌های مختلف در 9 سال اخیر است که از این بین دو جایزه را هم به دست آورده است)
فیلمبردار: امانوئل لوبتسکی (یکی از مهم‌ترین فیلم‌بردارانی است که هنوز جایزه اسکار را به دست نیاورده است. نامزدی او برای فیلم جاذبه، ششمین نامزدی اسکار لوبتسکی است و به نظر می‌رسد این بار او بیش از هر زمان دیگری به کسب جایزه اسکار نزدیک است).
موسیقی متن: استیون پرایس (آهنگساز جوان جاذبه، امسال برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شده است)
تدوین: آلفونسو کوارون
مارک سانگر (این تدوینگر 40 ساله هم برای اولین بار نامزدی اسکار را تجربه می‌کند)
ژانر: درام/ تریلر/ علمی - تخیلی

gravity_4_-_caffecinema

بودجه: حدود 100 میلیون دلار
فروش آمریکا (تا 23 فوریه 2014): 269 میلیون و 248 هزار دلار
مجموع فروش جهانی: 701 میلیون و 848 هزار دلار
امتیاز در متاکریتیک: 96 بر اساس 49 رأی
امتیاز در آی ام دی بی: 8.2 بر اساس 297 هزار و 406 رأی (رتبه 156 فهرست 250 فیلم برتر سینما به انتخاب کاربران این سایت)
امتیاز در راتن تومیتوز: 97
جوایز مهم
نامزد ده جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن نقش اصلی، برنده جایزه گلدن‌گلوب بهترین کارگردان و نامزد سه جایزه گلدن‌گلوب دیگر از جمله بهترین فیلم درام، برنده 6 جایزه بفتا از جمله بهترین فیلم انگلیسی و بهترین کارگردان و نامزد 5 جایزه بفتای دیگر، یکی از ده فیلم برگزیده سال به انتخاب AFI و انجمن ملی نقد، برنده جایزه ویژه فیلم آینده از جشنواره فیلم ونیز، برنده سه جایزه از انجمن منتقدان فیلم شیکاگو از جمله جایزه بهترین فیلمبردار، برنده جایزه بهترین دستاورد کارگردانی سال از انجمن کارگردانان آمریکا، برنده جوایز بهترین کارگردانی و بهترین دستاورد تکنیکی سال از حلقه منتقدان فیلم لندن، جایزه ویژه خلاقیت فیلمسازی از انجمن ملی نقد، برنده جایزه بهترین فیلم (مشترک با 12 سال بردگی) از انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا، جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره پالم‌اسپرینگز.

gravity_5_-_caffecinema

نظر منتقدان
کنت توران (لس‌آنجلس‌تایمز) (امتیاز: 100): جاذبه خارج از این دنیا است. کلمات خیلی کم می‌توانند شگفتی بصری خلق شده در این اپرای فضایی را منتقل کنند. این، فیلمی است که برای درست فهمیدنش، باید آن را به صورت سه‌بعدی در سالن سینما تماشا کنید.
رکس رید (NEW YORK OBSERVER) (امتیاز: 75): جاذبه را به عنوان یک نمایش تجاری مفرح پاپ‌کورنی – و نه هیچ چیز دیگر – بپذیرید. آن‌گاه ناراضی از سالن خارج نخواهید شد.
نظر عوامل فیلم
آلفونسو کوارون (در اشاره به مدت زمان فیلمش که کمتر از 90 دقیقه بود): گمان کنم تیتراژ فیلم طولانی‌تر از خود فیلم بود!
کوارون: تمام نکته فیلم بود – این بیشتر شبیه یک سفر استعاری است – که فضای بیرون مثل فضای داخل است. این اصلی‌ترین حسی بود که سعی کردیم منتقل کنیم. چون در نهایت، همه چیز درباره ترس اولیه و قدیمی گم شدن در خلأ است. (هر دو نظر به نقل از سایت راتن‌تومیتوز)
نظر مخاطبان
MOVIE1997 (کاربر سایت متاکریتیک) (امتیاز: 10): در سالی که بعضی از فیلم‌ها به سرگرمی‌هایی سطح پایین تبدیل شدند، این فیلم شگفتی‌ها و هیجان سینما را نشان می‌دهد.
MIKEFROMANGUS (کاربر سایت متا کریتیک) (امتیاز: 0): جاذبه، «آرواره‌ها»ی این نسل است. جاذبه یک فیلم اکشن احمقانه است که مخاطب عامی آن را به عنوان نمایش یک اتفاق واقعی در فضا باور می‌کند.
نظر نویسندگان کافه‌سینما درباره فیلم
ارغوان اشتری (****):وقتی فیلمنامه ی خوب همراه با جلوه های بصری،موسیقی متن و فیلمبرداری درجه یک می شود. جاذبه فیلمی پرهزینه ی استودیویی است که ارزش این ریخت و پاش مالی را دارد. آلفونسو کوآرون با جاذبه گامی بلند رو به جلو برداشته است.
آرش خیروی (***): هر اثري كه گامي رو به جلو در صنعت شگفتي‌ساز سينما باشد قابل تحسين است. «جاذبه» از ان دست فيلم‌هايي است كه با وجود حيرت‌انگيز بودن از لحاظ تكنيكي، در عين حال حد و حدود خودرا مي‌داند. فيلمساز اسپانيايي، به‌قدري با جلوه هاي بصري اشناست و مي‌داند چطور بيننده را مسحور خود كند، كه نيازي نمي‌بيند با طولاني كردن فيلم و پرداختن به داستان‌هاي فرعي بي‌ربط، بار ارزشي فيلم بي‌نظيرش را كم كند.
محسن شرف‌الدین (****):خب دیگر در برخورد با چنین فیلم هایی شخصا دستان را به نشانه تسلیم بالا خواهم برد. شاید خیلی متحجرانه چنین آثاری را فراتر از نقد و نظر و تحلیل می دانم. در برخورد با چنین آثاری فقط میتوان به وضعیت حال حاضر سینما غبطه خورد. باید به مسیری که می رود ایمان داشت. به اینکه توانسته ایم خود را همراه کوچکی در این مسیر کنیم مفتخر بود. فیلم جاذبه نه تنها پر جاذبه ترین فیلم سال، بلکه اثرری ماندگار و قابل ارجاع در تاریخ سینما خواهد بود و خواهد ماند.
امیر عباس صباغ (***):فیلمی جاه طلبانه از کارگردانی جاه طلب که دوربین فیلمبردار در آن بالاتر از هر عنصر دیگر (از فیلمنامه گرفته تا بازی دو کاراکتر اصلی) سخن می گوید. دوربینی که حرکات آرام و ممتدش، مخاطبش را در احساسِ ناشناخته معلق بودن در فضا با قهرمان فیلم، شریک می کند. موقعیت قهرمان از بد به بدتر تغییر کرده اما چون شکست جز گزینه ها نیست، سرنوشت متفاوتی برای وی رقم می خورد. همراهی تماشاگر با رایان (ساندرا بولاک) تنها به لطف قدرت کارگردانی کوآرون است نه فیلمنامه اثر، که به نظرم شخصیت پردازی قابل توجهی از او ارائه نکرده و تحول رایان در انتهای فیلم(از افسردگی به میل به مبارزه و زندگی ) نقص اصلی فیلم است که به آن ضربه زده و «جاذبه» را که فیلمی فراتر از زمانه خود است، برای تماشاگر قابل پیش بینی می کند. تنها کافی ست سیر تحول شخصیت رالستون (جیمز فرانکو) در «127 ساعت» دنی بویل بیاد آورید تا تفاوت ها را متوجه شوید
سید آریا قریشی (1/2***): حرف اصلی را کنت توران زد. وقتی می‌توانیم این فیلم را کامل درک کنیم که آن را به صورت سه‌بعدی و در سالن سینما ببینیم. وقتی فیلم را با یک مانیتور 17 اینچ ببینیم، فقط می‌توانیم درباره ایده‌های فیلم صحبت کنیم و نه جزئیات اجرایی که خیلی از آن‌ها تنها در صورت تماشای فیلم به صورت سه‌بعدی قابل درک هستند. اما نکته این‌جاست که جاذبه حتی در مرحله ایده‌پردازی هم اثر متفاوتی است؛ نه فقط به خاطر تمام ایده‌های فلسفی و روانشناختی‌اش، که حتی در استراتژی استفاده از جلوه‌های ویژه. جاذبه شاید یکی از معدود فیلم‌های تاریخ سینما باشد که در آن جلوه‌های ویژه نه برای تأثیرگذار کردن سکانس‌های عظیم و پرخرج فیلم، که برای تکان‌دهنده‌تر کردن معدود قسمت‌هایی استفاده شده‌اند که فضا کاملاً عادی و روزمره به نظر می‌رسد.
آریان گلصورت (****) : در کمتر فیلمی به این شکل از زندگی ستایش شده است. در این جا زنده ماندن، خود تبدیل به معنای زندگی می‌شود. شخصیت اصلی این فیلم، با بازی بسیار خوب ساندرا بولاک، گویی تنهاترین مخلوق خداوند است و جاذبه فیلمی است سراسر در مورد ایمان و امید. فیلمی درباره رابطه مستقیم انسان با خالق‌اش، فراتر از مذاهب و بدون هیچ واسطه، شرط و شروطی. فیلمی کاملا دور از عادات رایج سینما. فیلمی که در آن تکنیک اجرا، خلا فیلم‌نامه را پر می‌کند. جاذبه از لحاظ تکنیکی یک دستاورد برای سینمای دنیا به حساب می‌آید. گویی تمام پیشرفت‌های تکنیکی سینما تا این لحظه، برای ساخت چنین اثری صورت گرفته است.
علی ملاصالحی (1/2***): جاذبه از آن فیلمهایی است که مسیر تاریخ را عوض می کند. داستان ساده و یک خطی اش تنها بهانه ای است برای پرداختن به مفاهیم عمیقی مثل تنهایی، سرگشتگی و امید. فیلم داستان یک نبرد است و یک زن که یک تنه روبروی تمام دنیا می ایستد و سرانجام بالغ شده از درون نابالغی و ناآگاهی خارج میشود و روی پایش می ایستد. در کنار وجه ی معنای فیلم از لحاظ تکنولوژیکی نیز فیلم یک شاهکار تمام عیار است. امانوئل لوبیتزکی جایگاهش را به عنوان یکی از مهمترین فیلمبرداران دوران ما تثبیت می کند و اثر نمایش تمام عیاری از قدرت رایانه ها در زمانی که یک کارگردان صاحب سبک پشت دوربین است، برای ماست.
مدیسا مهراب‌پور(**): جاذبه آنقدرها هم فیلم درخشانی نیست سوتی های روایتی و ایراد فیلمنامه زیاد دارد. هرچند اعتقاد کارکردان به معجزه و نجات نهایی بشر قابل ستایش است( تنها نکته ی مثبت فیلم در کنار بازی ساندرا بولاک) اما متاسفانه نتوانسته است این عتقادش را به صورت "امر واقعی" عینیت بخشد. برای مخاطب ساندرا بولاک نه قهرمانی دوست داشتنی و ملموس که تنها یک تصویر پشت شیشه است که گاها صدا هم دارد. هم او و هم کاراکتر مقابل اش که جورج کلونی نقش او را بازی می کند، به شدت تیپیک اند و مسلما داستانی که می سازند هم شدیدا شعارزده است.


منبع : caffecinema

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 3 + 6 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر