«کلاهبرداری آمریکایی»؛ کلاهبرداران حرفه‌ای، پلیس حقه‌باز و سناتورهای فاسد

کد خبر 13415 - 1392 12 | تاریخ: 1007 روز پیش-1392/12/10 | ساعت: 21:48

«کلاهبرداری امریکایی» یکی از نامزدهای امسال اسکار است که موضوع آن همانطور که از نامش پیداست درباره تعدادی کلاهبردار است که از هم رودست می خورند و در این میان سیستم فاسد سرمایه داری امریکایی به پیشبرد اهدافشان به آنها کمک می کند.

سینماپرس - گروه نقد/ فيلم « «American Hustleکلاهبرداری آمریکایی  هفتمین فیلم اُ راسل درباره آدمهای کلاه برداری است که آنقدر در حقه های خود پیشروی می کنند که توانایی تشخیص آنکه چه چیز حقه است و چه حقیقت را از دست می دهند . محو شدن مرز توهم و واقعیت کارکتر ها را در برزخی قرار می دهد که کارگردان آن را طراحی کرده است.

ديويد اُ راسل  فيلمنامه «کلاهبرداری آمریکایی»  را  به همراه اريك سينگر بر اساس داستانی واقعی نوشته است. فیلم به تهیه کنندگی چارلز راون- و دو کمپانی « Atlas Entertainment-Annapurna Pictures»  با بازی کریستین بل،بردلی کوپر،جنیفر لارنس،امی آدامز و جرمی رنر تولید شده است.  «کلاه برداری امریکایی» يك زوج كلاهبردار را به تصوير مي كشد که در یکی از کلاه برداری های خود در دام پلیس می افتند و پلیس از آنها می خواهد  به جای اینکه به زندان بروند در دستگیری شهردار و تعدادی از افراد بلند پایه سیاسی به آنها کمک کند.

سال  ۱۹۷۸ است ، شهردار و پنج سناتورکنگره ایالات متحده و مقامات همه فن حریف در رشوه خواری و فساد . از همان اولین سکانس کریستسن بل را با گریم سنگین می بینیم که در حال چسباندن مو به کله بی موی خود است که می تواند به نشانه محتوایی در فیلم تبدیل شود.در ادامه داستان دو شیاد، ایروینگ روزنولد  با بازی  کرستین بل و پارتنرش سیدنی پوزر با بازی امی آدامز را می بینیم که پس از چندین کلاهبرداری کوچک در تلهٔ مامور حریص اف‌بی‌آی، ریچی دی مازو با بازی بردلی کوپر، گیر افتاده‌اند و در ازای آزادی خود در دستگیری سیاست‌مداران رشوه‌خوار با مأمور اف‌بی‌آی همکاری می‌کنند. ریچی این دو شیاد را وادار می کند تا در درون مافیای پولشویی صاحبان قدرت و سیاستمداران نیوجرسی وارد شوند. از جمله این سیاسمداران شهردار کارمین پولیتو با بازی جرمی رنر است که ایروینگ از راه جلب اعتماد و دوستی با وی به درون سیستم مافیایی راه می یابد. بررسی های بعدی - که در ابتدا در اموال به سرقت رفته متمرکز است اما در نهایت فساد در سطح بالاتری کشف - در نهایت به محکومیت سناتور ایالات متحده و پنج نفر از اعضای مجلس دولت ایالات متحده از نمایندگان منجر می شود.

در «کلاهبرداری امریکایی»، هر یک از کاراکتر ها در شیفتگی حقه های خود است که این منجر به فرو رفتن در توهمات  خود است. روزنولد و همکارش که سرمست از حقه های خود هستند در لحظه ای که فکر می کنند خیلی باهوش هستند به دام پلیس می افتند. ریچی دی مازو پلیس حریص درست در لحظه ای که فکر می کنند موفق شده است کله گنده ها را به دام بیاندازد، از دو کلاه برداری که آنها را دستگیر کرده رو دست می خورد و شهردار پولیتو در لحظه ای که می خواهد پول شیخ را به سرمایه گذاری در بازسازی قمار برای رونق اقتصادی  شهر، تزریق کند به دام ماموران قانون می افتد. اینکه آیا حقه می زنند یا حقه می خورند تمرکز اصلی و مرکز درام فیلم است. «کلاهبرداری آمریکا»  داستان از شخصیت های مست در تمایل به از دست دادن کنترل خود را برای مخاطبانش می گوید و بر داستانک ها و سکانس هایی درنگ می کند که در پیشبرد داستان ریتم فیلم را کند می کنند.

موسیقی ، تدوین، فیلمبرداری ،عالی است. در بخش بازی اُ راسل حتی داستان گویی را فدای نمایش بازیگرانش کند و گریم های سنگین بازیگران، رویا های زرق و برق دار کاریکاتورهای متوهم و تا حدودی عصبانی و دیوانه جسورانه نمایش می دهد. در صحنه و لباس و هم فیلم ما را به دهه ۸۰ میلادی می برد.

 «کلاهبردار آمریکایی» همچنین ما را بر این می دارد تا به این فکر کنیم آیا با داشتن حسن نیت ممکن است با اعمال مجرمانه و حریصانه عدالت را اجرا کرد و این استدلال قانع کننده است که اگر خواسته های ما خوب هستند از هر طریقی می توانیم به آنها برسیم. شهردار می خواهد با رشوه، پولشویی و همکاری با مافیا برای شهر رونق اقتصادی به بار بیاورد و دی مازو با سواستفاده از همکاران و کلاه بردارن کله گنده ها را به دام بیاندازد و در نهایت هر دو شکست می خورند.

به طور خلاصه،«کلاهبردار آمریکایی» یک فیلم از فساد و جرم در لایه های مختلف و سطوح جامعه ای رویا باور را نشان می دهد که به دست آوردن آرزو بر هر چیزی سیطره دارد و مجموعه هرج و مرج،  توهم  واحساس هرزگی درخواسته های منطقی که خود به خود رفتار اخلاقی را نادیده  می انگارد.


منبع : cinemapress

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 15 + 2 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر