آشنایی با ساختار گیتار

کد خبر 14610 - 1392 12 | تاریخ: 1004 روز پیش-1392/12/20 | ساعت: 11:29

دسته گیتار
که خود از چهار قسمت اصلی ساخته میشود
سر دسته
این قسمت از لحاظ فرم و زیبائی حائز اهمیت بوده وبه امضای سازنده مشهور است.و ساخت ان طوری باید طراحی شود که در امر کشش سیمها و نصب کوشی کوک اختلالی ایجاد نشده در نظر خریدار هم زیبا جلوه کند.

guitar-014 [copy]قسمت میانی
قسمت میانی دسته که در راحتی نوازندگی بسیار تاثیر دارد. قسمت میانی دسته که در راحتی نوازندگی بسیار تاثیر دارد.
این قسمت در امر نوازندگی رکن اساسی دارد.باید طوری طراحی وساخته شود که متناسب با دست و انگشتان نوازنده ( هنر جو ) باشد .تا در حین نوازندگی به مشکلات مفصلی و خستگی زود رس دست و انگشتان دچار نشود.

guitar-neck [copy]پاشنه
قسمت پاشنه از لحاظ نصب دسته به بدنه حائز اهمیت است زیرا باید هنگام نصب از استحکام و فرم خوبی بر خوردار باشد تا از بدنه جدا نشده و نوازنده را حین اجرا در قسمت انتهائی دسته دچار مشکل نکند .ذر سازهائی که به این قسمت توجه  نمی کنند به دلیل فشار سیمها و یا با کوچکترین ضربه دسته از بدنه جدا میشود.

guitar-heel [copy]تخته پرده بندی
که از اهمیت خاصی در نوازندگی و صدا دهی صحیح در ساز برخوردار است .اهمیت ان تا حدی است که اگر  پرده ها روی ان دقیق سر جاهایشان نصب نشوند ساز هر چند که با ارزش باشد به دلیل کوک نشدن فاقد ارزش بوده به کار نخواهد امد.زیرا صداهای نا هم گون به گوش نوازنده میرسد.
guitar-fret [copy] پرده( فرت)
باید از جنس خوب وضخامت مناسب ساخته شده و کاملا سیقلی باشند تا در موقع اجرا سیمها پوسیده نشده عمرشان را کم نکرده و یا انگشتان نوازنده اذیت نشود .
guitar-frets [copy]- گوشی گیتار ( ماشین هد)
اگر از کیفیت خوبی بر خوردار نباشد یا کوک شدن ساز به سختی انجام میگیرد یا سریع از کوک خارج میشود.

guitar-003 [copy]2- بدنه (جعبه اکوستیک)
این قسمت به دلیل ایجاد صدا باید با ظرافت ودقت خاصی طوری طراحی و محاسبه شده که بتوان بهترین صدای ممکن را از ان بدست اورده و در عین حال از استحکام کامل و زیبائی خاصی برخوردار باشد. ضمنا باید از لحاظ سایز متناسب با اندام شخص باشد .که در این باره در مبحث سایز گیتار توضیح داده شده است. ( به دلیل اینکه صدا در ساز به اشکال گوناگونی تولید میشود یک مبحث مهم وپیچیده است که شخص سازنده باید با بکار گیری از علوم پایه و تجربه صدای مورد نظر نوازنده را در ساز ایجاد کند

guitar-body [copy]3 - خرک (سیم گیر)
این قطعه هم از اجزائ مهم ساز به حساب می اید زیرا اگر درست ساخته نشود و دقیق و درست روی بدنه نصب نشود روی صدای ان تاثیر منفی گذاشته ساز هیچ گاه کوک نشده و از ان صدای صحیح به گوش نخواهد رسید.( به اصطلاح عام ساز نمی خونه) .

guitar-bridge [copy]4 - شیطانک و تیغه خرک : دو عاملی که در نظم و نگه دارندگی درست سیمها – عمر انها – فاصله سیمها از تخته پرده بندی – وانتقال حد اکثر صدا به ساز حائز اهمیت است .جنس انها هم از نظر استحکام و هم از لحاظ سیقل شدن مهم ا ند.
5- سیم : امروزه کارخانجات مختلف سازندگان سیم با بکار گیری ار فن اوری های جدید تلاش می کنند تا به سیم هائی با کیفیت صدا دهی خوب و طول عمر زیاد آن دست یابند. سیمهائی با جنس ها و نوع صدا دهی های مختلف ساخته میشود که نوازنده میتواند با تغییر ان کمی در رنگ صدای ساز خود تغییری حاصل کند -- سیم خوب میتواند عاملی مثبت در صدای ساز باشد.برای مثال سیم در سازها ئی با جعبه اکوستیک به منزله درست تنظیم شدن موتور ماشین میباشد.
6-رنگ کاری (جلا کاری –پلی استر کاری) : رنگ کاری هم از چند نظر روی ساز تاثیر به سزائی دارد – از لحاظ استحکام ساز در مقابل تغییر شرایط اب و هوا – زیبا شدن ظاهر ساز –اثر مطلوب یا نا مطلوب گذاشتن روی صدای ساز.
7- نوار های تزئین و ضربه گیر :
این نوارها بنا به نوع ساز از رنگ ها و جنس های مختلف درست میشوند که به دو دسته چوب و پلاستیگ میتوان تقسیم کرد .
لزوما::::
تمامی قسمت ها ی گیتار باید طوری کنار هم قرار گیرند که یک ساز با کیفیت و در خور همان اقلام باشد.به طور مثال یک طلا ساز هیچگاه یک تکه الماس را روی انگشتر از جنس آهن قرار نمیدهد و یا یک تکه شیشه را روی حلقه ای از طلا نمیگذارد .
( قطعات و جنس های مختلف انها )
-- دسته :
ماهاگونی ( گابن –اکاجو)- افرا - کلابی – توسکا
-- بدنه :
( پهلو و پشت )
برای ساخت بدنه گیتار قسمت پهلو و پشت ساز انواع چوب با کیفیت های مختلف وجود دارد که از لحاظ بافت بهترین انها چوبهای رنگی با بافت های مولکولی فشرده میباشند
انواع خانواده پا لی ساندر که بهترین انها برای کشور برزیل میباشد - رزوود - ماها گونی – ابنوس - افرا – ازاد – گیلاس – گلابی –
( صفحه رو ) از دو نوع چوب به نام های کاج و سدر استفاده میشود
لازم به توضیح است که درخت کاج به درختان برگ سوزنی گفته میشود که فقط یک نوع آن برای گیتار مناسب است و به آن درخت کریسمس میگوییم.و سدر همان سدار است .
-- تخته پرده بندی و خرک :
که معمولا از همان چوبهای پهلو و پشت استفاده میشوند.
--پرده ها :
طلا – نقره – روده ( که امروزه استفاده قرار نمی گیرند). استیل – کروم نیکل - برنج
لازم به ذکر است که باید جنس آنها از فلزی ساخته شده باشد که در مقابل سایش سیمها پرده زود از بین نرفته و روی آنها طوری سیقل شده باشد تا سیم ها را زود از بین نبرده و موجب پاره شدن انها نشوند.
رنگ کاری ( جلا کاری ) :
امروزه از انواع مواد طبیعی و شیمیائی برای جلای روی سازها استفاده میشود که از ان جمله اند/ لاک الکل – انواع رزین های شیمیائی صنعتی ( تمام پلی استر پوست پلیشی –نیم پلی استر ) -
شیطانک و تیغه خرک :
عاج فیل – استخوان –پلاستیک – چوب – ( در گیتارهای الکتریک از فلزات هم استفاده می شود ) .



4 - شیطانک و تیغه خرک : دو عاملی که در نظم و نگه دارندگی درست سیمها – عمر انها – فاصله سیمها از تخته پرده بندی – وانتقال حد اکثر صدا به ساز حائض اهمیت است .جنس انها هم از نظر استحکام و هم از لحاظ سیقل شدن مهم ا ند.

5- سیم : امروزه کارخانجات مختلف سازندگان سیم با بکار گیری ار فن اوری های جدید تلاش می کنند تا به سیم هائی با کیفیت صدا دهندگی خوب و طول عمر زیاد ان دست یابند. سیمهائی با جنس ها و نوع صدا دهندگی های مختلف ساخته میشود که نوازنده میتواند با تغییر ان کمی در رنگ صدای ساز خود تغییری حاصل کند -- سیم خوب میتواند عاملی مثبت در صدای ساز باشد.برای مثال سیم در سازها ئی با جعبه اکوستیک به منزله درست تنظیم شدن موتور ماشین میباشد.

6-رنگ کاری (جلا کاری –پلی استر کاری) : رنگ کاری هم از چند نظر روی ساز تاثیر به سزائی دارد – از لحاظ استحکام ساز در مقابل تغییر شرایت اب و هوا – زیبا شدن ظاهر ساز –اثر مطلوب یا نا مطلوب گذاشتن روی صدای ساز.

7- نوار های تزئین و ضربه گیر :

این نوارها بنا به نوع ساز از رنگ ها و جنس های مختلف درست میشوند که به دو دسته چوب و پلاستیگ میتوان تقسیم کرد .

لزوما::::

تمامی قسمت ها ی گیتار باید طوری کنار هم قرار گیرند که یک ساز با گیفیت و در خور همان اقلام باشد.به طور مثال یک طلا ساز هیچگاه یک تکه الماس را روی انگشتر از جنس اهن قرار نمیدهد و یا یک تکه شیشه را روی حلقه ای از طلا نمیگذارد .

( قطعات و جنس های مختلف انها )

-- دسته :

ماهاگونی ( گابن –اکاجو)- افرا - کلابی – توسکا

-- بدنه :

( پهلو و پشت )

برای ساخت بدنه گیتار قسمت پهلو و پشت ساز انواع چوب با کیفیت های مختلف وجود دارد که از لحاظ بافت بهترین انها چوبهای رنگی با بافت های مولکولی فشرده میباشند

انواع خانواده پا لی ساندر که بهترین انها برای کشور برزیل میباشد - رزوود - ماها گونی – ابنوس - افرا – ازاد – گیلاس – گلابی –

( صفحه رو ) از دو نوع چوب به نام های کاج و سدر استفاده میشود

لازم به توضیح است که درخت کاج به درختان برگ سوزنی گفته میشود که فقط یک نوع ان برای گیتار مناسب است و به ان درخت کریسمس میگوئیم.و سدر همان سدار است .

-- تخته پرده بندی و خرک :

که معمولا از همان چوبهای پهلو و پشت استفاده میشوند.

--پرده ها :

طلا – نقره – روده ( که امروزه استفاده قرار نمی گیرند). استیل – کروم نیکل - برنج

لازم به ذکر است که باید جنس انها از فلزی ساخته شده باشد که در مقابل سایش سیمها پرده زود از بین نرفته و روی انها طوری سیقل شده باشد تا سیم ها را زود از بین نبرده و موجب پاره شدن انها نشوند.

-- رنگ کاری ( جلا کاری ) :

امروزه از انواع مواد طبیعی و شیمیائی برای جلای روی سازها استفاده میشود که از ان جمله اند/ لاک الکل – انواع رزین های شیمیائی صنعتی ( تمام پلی استر پوست پلیشی –نیم پلی استر ) - کیلر

شیطانک و تیغه خرک :

اج فیل – استخوان –پلاستیک – چوب – ( در گیتارهای الکتریک از فلزات هم استفاده می شود ) .


منبع : استاد ملک

ارسال نظرات

userPhoto 3Neshaneh
جمع 4 + 10 چند است؟

ADVERTISING

مطالب مرتبط فرهنگ و هنر